Dziewczyny lepsze od chłopców w testach na czas

Dziewczęta osiągają znacznie lepsze wyniki od chłopców w testach na czas - zaobserwowali naukowcy z USA. Praca, którą zamieścili na łamach pisma "Intelligence", to kolejny wkład w zrozumienie ciągle kontrowersyjnej kwestii na temat różnic w budowie mózgu i w zdolnościach umysłowych obu płci.

Para naukowców z Uniwersytetu Vanderbilt - Stephen Camarata i
Richard Woodcock, objęła badaniami ponad 8 tys. osób płci męskiej
lub żeńskiej w wieku od 2 do 90 lat.  

Nie udało im się stwierdzić znaczących różnic w inteligencji
między płciami w żadnej z grup wiekowych. Jednakże w testach,
które wymagają szybkiego przetwarzania informacji, chłopcy oraz
mężczyźni uzyskiwali gorsze wyniki niż kobiety i dziewczęta.
Największe różnice odnotowano w okresie nastoletnim, tj. pod
koniec szkoły podstawowej, w gimnazjum i w szkole średniej.

Zdaniem naukowców, najnowsze obserwacje mogą tłumaczyć powód, dla
którego dziewczęta uzyskują lepsze wyniki w szkole. "Wiele zajęć
lekcyjnych, w tym różne sprawdziany i testy, są bowiem w sposób
bezpośredni lub pośredni związane z szybkością przetwarzania
informacji. A pod tym względem dziewczęta mają nad chłopcami
znaczną przewagę" - komentuje Camarata. Według niego, można nawet
pokusić się o stwierdzenie, że schemat zajęć lekcyjnych faworyzuje
dziewczęta.

"Bardzo ważne jest by przy układaniu testów i ocenianiu prac
uczniów nauczyciele brali pod uwagę istotne różnice między
płciami. Aby naprawdę zrozumieć ogólne zdolności umysłowe danej
osoby trzeba ją również sprawdzić w sytuacjach nie ograniczonych
czasem" - podkreślają badacze. 

Naukowców zaskoczył zupełnie fakt, że badani chłopcy przewyższali
dziewczęta w niektórych zdolnościach werbalnych, związanych m.in.
z identyfikacją obiektów, znajomością antonimów i synonimów oraz
znajdowaniu analogii słownych. To podważa dotychczasowe
przekonanie, że u dziewcząt wszystkie zdolności do komunikacyjne
rozwijają się wcześniej niż u chłopców, komentują.

W przyszłości Camarata i Woodcock planują przeprowadzenie
kolejnych badań dotyczących zdolności szybkiego przetwarzania
informacji. Mają one uwzględnić też pomiary aktywności mózgu z
użyciem techniki funkcjonalnego rezonansu magnetycznego. Naukowcy
liczą, że to pozwoli im zidentyfikować te obszary mózgu, które
odpowiadają za tempo przetwarzania danych i prześledzić różnice w
ich funkcjonowaniu u kobiet i mężczyzn. (PAP)


ostatnia aktualizacja: 2008-11-13
Komentarze

Studencka Marka

odpowiedz na wszystkie pytania



W ciągu ostatnich 30 dni zagłosowano (przeliczam) razy w naszych ankietach
Polityka Prywatności