Królowa Wiktoria i gin Bombay Sapphire

Dział: Student

Skąd na etykiecie ginu Bombay Sapphire wziął się wizerunek Królowej Wiktorii? Co gin ma wspólnego z szafirem? Bombay Sapphire uchyla rąbka tajemnicy i dzieli się historią, która stoi za marką.

Pomysłowy Alan Subin
Ważną postacią w historii ginu Bombay Sapphire był Alan Subin, który w 1960 roku założył The Bombay Spirits Company. Subin, z wykształcenia prawnik, porzucił karierę na rzecz importu wysokogatunkowych mocnych alkoholi. Był to człowiek z wyobraźnią, którego celem było wprowadzenie nowej jakości w całej kategorii ginu. Stanął przed dużym wyzwaniem. Koniec drugiej wojny światowej przyniósł z sobą bowiem nową generację ludzi. Czasy się zmieniły a wraz z nimi jakość produktów i rosnące wymagania klientów. Zmęczeni wojną pragnęli odnowy po zakończonym konflikcie, szukali świeżości i nowoczesności. Alan Subin był osobą, która wyszła na przeciw tym oczekiwaniom. Postanowił on stworzyć markę ginu, która miała zaspokoić potrzeby nowej powojennej generacji.

Królowa Wiktoria na etykiecie
Subin, który doskonale znał się na kategorii mocnych alkoholi, poszukiwał odpowiedniej nazwy dla swojego produktu. Prawnik połączył wizerunek Królowej Wiktorii z nazwą indyjskiego miasta Bombay. Nie przypadkowo. Poprzez tą kombinację chciał przywołać w pamięci klientów etap historii, kiedy Wielka Brytania była kolonialna potęgą. W tamtych czasach Indie były jedną z brytyjskich kolonii, a Królowa Wiktoria nosiła tytuł Cesarzowej Indii. Pomysł ten miał też bezpośredni związek z ginem – popularny w tamtych czasach trunek pity był wyłącznie  z tonikiem, który zawierał chininę – lek na malarię. Jednak pojawił się problem natury prawnej. Używanie wizerunków monarchów jako znaku firmowego było zabronione w Wielkiej Brytanii. Przyczyną była ustawa z 1934 r., która ograniczała zamieszczanie obrazów władców m.in.
na etykietach. Jednak to, co było zakazane w Wielkiej Brytanii, było dozwolone w USA. Subin po podróży do Ameryki postanowił więc wprowadzić Bombay Dry Gin na tamtejszy rynek.

Destylarnia na Bridge Street
W poszukiwaniu ginu, który spełniałby najwyższe kryteria jakości, Subin trafił do destylarni przy Bridge Street, w Warrington w Północnej Anglii. Kiedy importer przybył na miejsce w 1959 roku, tamtejszy gin skomponowany był z rzadkich roślin, które docierały
do portów Wielkiej Brytanii z całego świata. Receptura trunku autorstwa Thomasa Dakina, pochodząca z 1761 roku, ewoluowała przez 200 lat, aby przyjąć smak i aromat, który zachwycił Subina. Zmysł Subina podpowiadał mu, że znalazł idealny gin na amerykański rynek. Pierwsza wyprodukowana partia Bombay Dry Gin została wysłana do USA, gdzie był on dostępny wyłącznie dla członków prywatnego klubu Gaslight Club. Otwartym na nowości amerykańskim konsumentom trunek bardzo przypadł do gustu. Ponadto historia ginu, receptura z 1761 r. a także obecność na etykiecie Królowej Wiktorii – Cesarzowej Indii wzmocniły wizerunek alkoholu i podkreśliły angielskość i arystokratyczny charakter marki.

Szafir w nazwie
Niestety z czasem wizerunek ginu starzał się
w oczach konsumentów. Tradycyjne zielone butelki tego trunku z wizerunkiem pałacu były przyćmione przez wódki takie jak Absolut – nowe, świeże, ciekawe i pożądane przez klientów. Gin niczym się nie wyróżniał. To importer alkoholu Michael Roux, pracujący dla Carillon Importers, zauważył potrzebę zmiany wizerunku ginu i wprowadzenia innowacji, które uplasują ten trunek ponownie w centrum uwagi. Michael Roux rozpoczął współpracę z The Bombay Sapphire Spirits Company , aby stworzyć nowy wizerunek i jakość ginu, która zmieni jego postrzeganie przez konsumentów. Pierwszą innowacją było wprowadzenie dwóch nowych składników do Bombay Dry Gin, aby złagodzić jego smak. Gin znany był z mocnego jałowcowego i cytrusowego smaku oraz ostrego, często drażniącego zapachu alkoholu. Nowa odsłona ginu miała być delikatniejsza i nawiązywać do tradycyjnego sposobu wytwarzania.

W tym celu Ian Hamilton, Master Distiller odpowiedzialny za smak Bombay Dry Gin, został poproszony o wzbogacenie receptury Thomasa Dakina z 1761 roku. Po licznych eksperymentach i próbach do Bombay Dry Gin zostały dodane dwa składniki – rajski pieprz i jagody kubeby. Dzięki tym dwóm elementom gin uzyskał łagodniejszy i gładszy smak. Inspiracją dla nowej nazwy trunku, którą znamy dziś – Bombay Sapphire – był jeden z największych niebieskich szafirów na świecie – Star of Bombay (182 karaty). Producenci chcieli, żeby trunek kojarzył się z luksusem i najwyższą jakością. Szlachetny kamień spełniał te wymagania doskonale. Tak narodziła się nazwa Bombay Sapphire. Za nazwą szybko przyszedł pomysł na niebieską butelkę, która wyróżnia gin Bombay Sapphire spośród innych alkoholi tego typu.

Za ginem Bombay Sapphire stoi bogata i ciekawa historia, która jest wartością dodaną do najwyższej jakości trunku zamkniętego w szafirowej butelce. Jak rozwijał się gin Bombay Sapphire? Jaką drogę przeszedł, aby zyskać uznanie konsumentów i znaleźć się na tak wysokiej pozycji? Kolejne informacje już wkrótce.


ostatnia zmiana: 2011-05-23
Komentarze

Studencka Marka

odpowiedz na wszystkie pytania



W ciągu ostatnich 30 dni zagłosowano (przeliczam) razy w naszych ankietach
Polityka Prywatności